(Be)Grip op Gedrag

bike-716297_1280 (2)

(Be)Grip op Gedrag:

Omgaan met gedrag van leerlingen is knap lastig. Nadenken over gedrag ook. Met een paar regels of het stellen van grenzen kun je niet alle problemen oplossen. Je kunt het ook niet uit een boek leren. Er zijn geen pasklare antwoorden. Wat wel helpt is met elkaar praten over het gedrag van leerlingen en in de lerarenkamer samen met collega’s nadenken over het gedrag en leren van elkaar. De een heeft nu eenmaal meer moeite met bepaald gedrag dan de ander. Door gedrag te begrijpen, krijg je meer grip op gedrag. Om gedrag te begrijpen is van belang te weten dat alle gedrag erop gericht is het gevoel te krijgen erbij te horen. Als je dit tot je door laat dringen en je de tools krijgt om gedrag te sturen, heb je als leerkracht (weer) de regie. Als je weet wat je wilt bereiken, hoe je erover denkt en wat je ermee kunt doen, kun je meer ontspannen je vak uitoefenen.

  • Hoe creëer je een leer- en leefklimaat op school waarbij alle leerlingen het gevoel ontwikkelen mee te tellen en er toe te doen?
  • Hoe leer je jongeren verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen gedrag?
  • Hoe gaan we met elkaar en de leerlingen om?
  • Welke opvoedingsstijl past hierbij?
  • Hoe herkennen we het doel van het storend gedrag?
  • Hoe stellen we (eigen) grenzen?
  • En wat betekent dit voor het sanctiebeleid?

Dit kunt u van ons verwachten

Rondom Baaz biedt een praktische training om samen grip te krijgen op het gedrag van jongeren. De training gaat in op tools als het herkennen van het doel van het gedrag en het gebruik van logische gevolgen en bemoediging. De training is geschikt voor een team of functiegroep. We bieden een workshop aan of een training van minimaal 2 dagdelen. Desgewenst volgt een implementatietraject om het leer- en leefklimaat op school met behulp van (Be)Grip op Gedrag verder te concretiseren.

Voor meer informatie kunt u bellen met Peter van Loon 06 41670808 of mailen naar info@rondombaaz.nl.

Reactie van een leraar: ‘Wat mij bij is gebleven, is dat begrip het halve werk is. Snappen waarom leerlingen zich zo gedragen.’